Leasen: elektrisch rijden of (nog) niet?
Zo langzamerhand wordt het leasen van een volledig elektrische auto steeds goedkoper. Meer en meer fabrikanten leveren betaalbare elektrische auto’s die ook bij leasebedrijven aangeboden worden.
Ben je toe aan een nieuwe leaseauto, dan is de keuze enorm. Behalve de modellen valt er ook te kiezen uit de verschillende types krachtbron. Wie kiest voor een volledig elektrische auto, profiteert van een groot belastingvoordeel, betaalt geen motorrijtuigenbelasting en bovendien is de bijtelling slechts 4%. Een enorm voordeel dus ten opzichte van hybride motoren, diesel of benzine. De vraag naar elektrisch rijden wordt groter en is steeds interessanter voor het bedrijf, maar ook particulier. Toch is wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Het type elektrische voertuig bijvoorbeeld.
Elektrische auto’s worden doorgaans opgedeeld in twee categorieën: 100% elektrisch en plug –in hybrids. Bij de plug-in hybrideauto’s is een brandstofmotor ingebouwd en bij de volledig elektrische auto’s is er alleen een grote batterij aan het werk. Hybride’s hebben logischerwijs zo een groter bereik dan volledig elektrische voertuigen. De tijd dat je niet ver kwam met een volledig elektrische auto ligt trouwens wel achter ons. De technologie is de laatste jaren sterk verbeterd en de actieradius daarmee flink vergroot. Bij optimale omstandigheden kun je met de laatste modellen tot zo’n 500 kilometer rijden. De klassieke brandstofkosten heb je niet, wel betaal je voor het opladen van de auto. Elektriciteit is ook niet gratis (zorg dus ook voor een paar zonnepanelen).
Vanaf 1 januari 2019 verandert de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde boven €50.000. Voor elektrische auto’s die tenaamgesteld worden in 2019 betaal je over de eerste €50.000 gewoon 4% bijtelling en 22% over het deel boven de €50.000.Voor volledig elektrische auto’s zal ook in 2019 geen BPM in rekening worden gebracht. Deze regeling blijft ook van kracht in 2020.
Hoe ver zijn we inmiddels?Alles goed en wel, maar hoe is het in de praktijk? De aanschafwaarde van een elektrische auto is nog altijd veel hoger dan dezelfde auto met een verbrandingsmotor. Is een leaserijder wel bereid dit te betalen, ondanks dat er niet getankt hoeft te worden. Wie kan er beter antwoord geven dan het leasebedrijf zelf? We spraken met Alex Oldenburger, directeur van Optilease, een Gronings leasebedrijf dat zich nog onafhankelijk mag noemen. “Auto’s blijven doorgaans vijf jaar als leaseauto actief, daarna gaat deze in de verkoop en is het dus van belang wat de restwaarde op dat moment is. Je ziet op dit moment heel veel export van deze auto’s. In Portugal, Hongarije, noem maar op, worden deze elektrische en hybride modellen weer ingevoerd onder de noemer schone auto. Dit hoog aandeel aan export is het gevolg van het gebrek aan stimulatie aan de Nederlandse particulier om elektrisch te gaan rijden. Het leasen van een elektrisch of hybride auto wil dan nog wel, maar het zou zoveel beter zijn als de particuliere sector tot koop aangezet wordt.“
Hoe is de vraag momenteel naar elektrisch rijden?“De vraag ernaar is wel groeiende, maar ik zie mensen graag de juiste oplossingen willen. Ze willen wel financieel bijdragen aan duurzamer rijden, maar hybride auto’s, waar de laatste jaren een enorme hype in was, kosten veel meer dan een normale brandstofauto. Terwijl ze niet extreem veel zuiniger rijden. Ook in het buitenland zijn hybride auto’s – met name de dieselvariant, niet heel erg in trek. De afschrijving van dit type is enorm hoog, dat maakt de leaseprijs daarmee ook een stuk hoger.”
Merk je hier nog verschil tussen bedrijfslease en private lease?“Nou, nee, niet echt. Bij private lease merken we wel dat er amper vraag is naar hybride auto’s. In mijn ogen komt het vooral doordat de markt niet genoeg gestimuleerd wordt.
Als de overheid hier een hand in kan hebben, wat zou er dan moeten gebeuren?“De particulier moet gestimuleerd worden. Het afschaffen, of sterk reduceren van wegenbelasting bijvoorbeeld. Een simpele maatregel, maar het kan enorm schelen. Als we met elkaar milieuvriendelijker willen rijden, dan helpt zoiets het enorm op weg. Als het wel zou gebeuren, dan zal de export van auto’s, zoals ik eerder noemde, vrijwel direct stoppen. De Nederlandse markt heeft dan wel oren naar elektrische en hybride occasions.Gelukkig wordt de aanschaf van elektrische wel al goedkoper, maar nog steeds betaal je bij aanschaf veel meer dan bij een verbrandingsmotor, hoewel de kloof steeds kleiner wordt. Benzine wordt ook steeds duurder gemaakt, wat op zich een maatregel is, maar of dit de juiste is, houd ik maar even in het midden.
Ik ben al lang met milieuvriendelijk rijden actief bezig, maar meestal weet ik ook niet waar ik aan toe ben. Een beetje zekerheid, wat door de overheid gestimuleerd zou kunnen worden, zou ik wel prettig vinden.”
Hoe zijn elektrische auto’s eigenlijk in het onderhoud? Komen deze ook sneller weer in de garage te staan dan andere modellen?“De betrouwbaarheid is prima, net als andere auto’s. Bij de tweede generatie elektrische en hybride auto’s zie je nu wel dat er accu’s vervangen moeten worden. Dat klinkt als eenvoudige klus, maar de autobezitter is wel ongeveer €4500,-