P+R’S IN GRONINGEN STEEDS POPULAIRDER
De P+R-terreinen in en rond de stad Groningen zijn in trek bij automobilisten. Met name de P+R’s in Hoogkerk en Haren kennen een goede bezetting en zijn om die reden beide fors uitgebreid naar een kleine duizend parkeerplaatsen. Om nog meer forenzen en bezoekers te verleiden de auto op een gratis P+R te parkeren en verder te reizen met de bus of fiets, moet er meer service en diensten aan de reiziger worden geboden, zo luidt het advies uit een onderzoek.
Direct rond de stad liggen vijf gratis P+R-terreinen: Haren, Hoogkerk, Reitdiep, Kardinge en Meerstad. In totaal is er ruimte voor bijna 3500 auto’s en meer dan 650 fietsen. Van de P+R’s wordt flink gebruikgemaakt door mensen die in de stad werken en door dagjesmensen, met als uitschieters de terreinen bij Haren en Hoogkerk. Alleen tijdens de coronacrisis is het gebruik afgenomen. De P+R is 25 jaar geleden begonnen als Park and Ride: parkeer je auto gratis en koop een kaartje voor de bus. Tegenwoordig zijn de P+R’s volwaardige overstappunt tussen verschillende vervoermiddelen en worden de meeste terreinen een hub genoemd. Een hub is een plek waar je kunt overstappen van het ene op het andere vervoermiddel en waar je gebruik kunt maken van allerlei extra voorzieningen zoals wifi, watertappunten, hubfietsen en oplaadplaatsen. De hub is ook vaak het startpunt van wandel- en fietsroutes. Maar hoe succesvol zijn deze P+R’s eigenlijk en hoe functioneren ze ten opzichte van die in andere steden? Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar de SAC (Student Advies Commissie) gevraagd onderzoek te doen.
STRATEGISCHE LOCATIES
De populariteit van de Groninger P+R’s is te verklaren doordat het nergens anders in Nederland zo makkelijk wordt gemaakt om met de auto tot de stad te rijden en met bus of fiets de stad in te gaan. En door de toenemende bekendheid worden de P+R’s steeds succesvoller. Het succes is ook te danken is aan hoogwaardig OV, vertelt Jaap Imminga, adviseur mobiliteit bij Groningen Bereikbaar. “De bussen van Q-link rijden namelijk vaak en snel naar de binnenstad, het Hoofdstation en het UMCG. Daarnaast zijn er voldoende gratis parkeerplaatsen. De terreinen liggen op strategische locaties, zijn goed zichtbaar en snel en gemakkelijk toegankelijk.” Verder hebben ze goede faciliteiten, vervolgt Imminga. “De terreinen zijn netjes, veilig en allemaal voorzien van fietsenstallingen. De meeste hebben ook (OV-)fietskluizen of afsluitbare fietsenstallingen voor bedrijven.” Op de Slimme Kaart op de website van Groningen Bereikbaar is te zien hoeveel vrije plaatsen op de P+R’s zijn. De onderzoekers constateren dat het positief is dat wel tien organisaties zich actief inzetten voor een succesvol P+R-systeem in Groningen. De SAC-onderzoekers hebben ook gekeken naar P+R’s in andere steden. Ze komen tot de conclusie dat die in Groningen erg goed scoren in vergelijking met P+R-terreinen in Maastricht, Utrecht, Nijmegen en Zwolle.
UITDAGING
Op het gebied van voorzieningen is verbetering mogelijk. Imminga: “Een uitdaging is oplossingen op maat aan te bieden aan de reizigers. Hoe maak je het tweede deel van de reis zo gemakkelijk mogelijk? Er is bijvoorbeeld een proef met het plaatsen van elektrische huurfietsen op P+R Hoogkerk. Daarnaast liggen er kansen met het aanbieden van services, zoals pakketkluizen en meer oplaadpunten voor elektrische auto’s.” Verder wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor toiletten op de terreinen en andere services voor reizigers, zoals kiosken waarin lokale ondernemers een rol kunnen spelen.
NOODZAKELIJK
Gebruik van de P+R’s is noodzakelijk om de drukte in de binnenstad en de wegen eromheen te beperken. “Er staan nog de nodige wegwerkzaamheden op stapel waarvoor een verkeersreductie nodig is. De P+R’s kunnen bijdragen aan het voorkomen van files. Vooral tijdens de spits ben je via een P+R sneller in de stad.” Werkgevers kunnen het gebruik van P+R-terreinen ook stimuleren met een reiskostenregeling. “En je kunt benadrukken dat het laatste stukje fietsen gezond is. Je komt lekker fris aan op het werk.” Voor bezoekers aan de stad blijven de gratis P+R’s aantrekkelijk volgens de mobiliteitsadviseur. “Als je wilt winkelen, naar het museum gaat of gewoon een dagje uit met je gezin, betaal je voor maximaal vijf personen maar zes euro voor een retourbuskaartje. Met dit P+R-kaartje kun je ook overstappen binnen de stad.”
DE VIJF P+R-TERREINEN Haren
P+R-terrein Haren aan de A28 had tot 2016 385 plekken en stond vrijwel altijd vol. Er is in 2016 fors uitgebreid naar 855 autoparkeerplaatsen. Hoewel deze P+R nu door de uitbreiding niet maximaal bezet is, is er wel sprake van een licht stijgende trend naar zo’n 55% op een gemiddelde doordeweekse dag voor de coronacrisis. Het terrein is ook populair in het weekend. Het gebruik van de bus vanaf deze locatie is sinds 2017 fors gestegen. Zo stapt hier gemiddeld 45% van de parkerende automobilisten op zaterdagen op de bus. De bus brengt de passagiers in tien minuten naar het Hoofdstation.
Hoogkerk
P+R Hoogkerk ligt tussen de A7 en de N372 en is daarom goed bereikbaar voor automobilisten vanuit de richting Drachten, Leek en Roden. Het P+R-terrein heeft na de uitbreiding in 2017 in totaal 991 parkeerplekken en nu een licht stijgende bezettingsgraad van circa 45%. Daarnaast is P+R Hoogkerk het grootste OV-knooppunt van alle Groningse P+R-terreinen, wat ook terug te zien is in het busgebruik vanaf deze locatie. Maar liefst 23 verschillende buslijnen doen P+R Hoogkerk aan, waardoor reizigers nooit lang hoeven te wachten op een bus, die ze in 10 minuten naar het Hoofdstation brengt. Op P+R Hoogkerk staan ook hubfietsen. Dat zijn elektrische deelfietsen die je tegen betaling kunt gebruiken en na gebruik weer terugzet in een oplaadpunt.
Kardinge
Met 880 parkeerplaatsen is P+R Kardinge ook een grote P+R-locatie. De bezettingsgraad is stabiel met zo’n 40%. De bus wordt er veelvuldig gebruikt. Dit komt ook daar het nabijgelegen sportcentrum Kardinge en een locatie van het Alfa-college. De reistijd van P+R Kardinge naar het Hoofdstation is ongeveer 15 minuten.
Meerstad
P+R Meerstad (438 parkeerplaatsen) is sinds 2017 in gebruik en ligt aan de Driebondsweg. Het is een goed alternatief voor parkeren in de binnenstad voor reizigers uit de richting van Hoogezand en Delfzijl. Een beperkter aantal buslijnen doet P+R Meerstad aan in vergelijking met andere P+R’s. De bezettingsgraad is niet hoog, maar stijgt inmiddels wel naar 45%. De reistijd per bus naar het Hoofdstation is 15 minuten.
Reitdiep
P+R Reitdiep aan de Friesestraatweg (N355) ligt dichtbij Zernike Campus en telt 300 parkeerplaatsen. Van dit terrein wordt nog relatief weinig gebruikgemaakt, bezettingsgraad is 15%, maar de parkeerders maken er wel veelvuldig gebruik van de bus. De reistijd naar het Hoofdstation is ongeveer 20 minuten.