Zuidelijke ringweg van Groningen (A7/N7) op de schop
De gemeente, de provincie en het Rijk hebben samen een plan gemaakt voor de ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen (A7/N7). Dat plan heet Aanpak Ring Zuid. Het plan zorgt ervoor dat het verkeer vlotter doorstroomt en dat alle bestemmingen in de stad beter bereikbaar worden. De weg wordt beter ingepast in de omgeving. Dat verbetert de leefbaarheid. De weg wordt ook veiliger ingericht. De planning is dat de werkzaamheden aan de ringweg zelf eind 2017 starten. In het voorjaar van 2021 is alles klaar.
De zuidelijke ringweg van Groningen is de A7 die zo’n twaalf kilometer lang dwars door de stad Groningen loopt, ongeveer van Hoogkerk naar Euvelgunne. De weg is belangrijk voor het verkeer van en naar de stad, maar ook voor het verkeer dat Groningen passeert.
Waarom is het plan nodig?
De stad Groningen groeit. Er wonen steeds meer mensen. Ook krijgt de stad steeds meer bezoekers. Dat is merkbaar aan het verkeer op de zuidelijke ringweg, dat blijft toenemen. Vooral in de spitsuren kan de weg het verkeer niet aan. Op de hele zuidelijke ringweg komen opstoppingen voor. Ook ontstaat er vertraging op de wegen in de stad. Dat maakt het moeilijker om kantoren, bedrijventerreinen en wijken te bereiken. In de toekomst wordt het alleen maar drukker. Het plan is dan ook gemaakt voor de lange termijn. De weg moet ook in 2030 of 2040 geschikt zijn om alle verkeer goed te verwerken.
Belangrijkste veranderingen
De meest in het oog springende verandering is de aanpassing van het Julianaplein, waar de A7 en de A28 kruisen. De verkeerslichten op het Julianaplein gaan verdwijnen. Hier komt een fly-over zodat de wegen elkaar straks niet meer kruisen. Ook op het Vrijheidsplein, bij het kantoor de Gasunie, kan het verkeer straks altijd doorrijden. De verkeerslichten bij de Gasunie en Martiniplaza verdwijnen. Het verkeer kan straks gemakkelijker en sneller vanuit de richting Drachten naar de westelijke ringweg, en omgekeerd. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep wordt de weg verdiept aangelegd. De weg verdwijnt hier dus uit het zicht. Over de weg komen drie ‘deksels’ (brede viaducten). Daar bovenop komt een nieuw park: het Zuiderplantsoen. Bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond zijn straks sneller en eenvoudiger te bereiken. Ze krijgen eigen op- en afritten van de zuidelijke ringweg.
Planning
De voorbereidingen zijn al enige tijd gaande, maar eind 2017 starten de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid echt. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Er worden tijdelijke wegen aangelegd zodat het verkeer tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk kan doorrijden. Op het traject waar de weg verdiept wordt aangelegd, gaat het verkeer over een tijdelijke weg op de huidige noordbaan rijden. In beide richtingen blijven twee, versmalde, rijstroken beschikbaar. Vanaf de zomer van 2019 tot najaar 2020 maakt het verkeer gebruik van een tijdelijk kruispunt aan de zuidoostkant van het huidige Julianaplein. Gedurende deze periode wordt het nieuwe Julianaplein gebouwd.
P+R Hoogkerk
Bij afslag Hoogkerk zijn de eerste gevolgen van Aanpak Ring Zuid al zichtbaar. Hier is een op- en afrit aangelegd voor de bussen die P+R Hoogkerk aandoen. Dit scheelt in de reistijd.